Tips & Tricks

Black Friday en Cyber Monday 2022. Is jouw webshop er klaar voor?

13/10/2022
·
6 minuten leestijd
Afbeelding voor Black Friday en Cyber Monday 2022. Is jouw webshop er klaar voor?

Als webshophouder kun je slim meeliften op kortingsdagen als Black Friday en Cyber Monday. Door op deze dagen in te haken met jouw marketing, geef je jouw verkopen gegarandeerd een boost. Maar hoe je dat precies? En hoe houd je je staande tussen alle concurrentie? Wij geven je graag wat tips over hoe je alles uit jouw webshop kan halen tijdens Black Friday en Cyber Monday. Lees snel verder!


Wat is Black Friday?

Officieel is Black Friday een Amerikaanse feestdag en vindt de eerste vrijdag na Thanksgiving plaats. Dat is op vrijdag 29 november. Black Friday Officieel is Black Friday een Amerikaanse feestdag die elke eerste vrijdag na Thanksgiving plaatsvindt. Dat is op vrijdag 25 november. Black Friday wordt gezien als hét begin van de periode waarin kerstinkopen worden gedaan. Veel winkels en webshops spelen hierop in met promoties en hoge kortingen. Zo ook in Nederland! Black Friday is in de laatste jaren namelijk ontzettend populair geworden. Het idee achter Black Friday is dat alleen die dag bizarre acties en kortingen gelden. Consumenten moeten er dus snel bij zijn om te kunnen profiteren.

Cyber Wat is Cyber Monday?

Cyber Monday is officieel gezien dé ‘online’ opvolger van Black Friday. Black Friday is origineel eigenlijk bedoeld voor fysieke winkels. Om de drukte in de fysieke winkels van Black Friday een beetje te ontnemen is in Amerika Cyber Monday geïntroduceerd. En ook deze dag bleek een groot succes! Zo groot, dat zelfs veel webshops in Nederland inspelen op Cyber Monday.

Jouw omzet boosten tijdens Black Friday en Cyber Monday.

Doe jij mee aan Black Friday en Cyber Monday? Begin dan met het opstellen van jouw plan van aanpak en probeer zo origineel mogelijk met kortings- en marketingacties te zijn. Start in november al met e-mailcampagnes en social media posts over de feestdagen en hoe je daar als webshop op in gaat spelen. Zo weten jouw klanten al vroeg wat jij te bieden hebt. Is jouw doelgroep ook op andere kanalen te vinden? Probeer dan ook daar aanwezig te zijn. Met onze tips helpen we je op weg met het inzetten van jouw marketing:

1. Start met het bedenken en plannen van je kortingsacties.

Dit kost tijd en een goed begin is het halve werk! Denk bij het vaststellen van je kortingsacties aan de volgende punten: 

  • De producten waarover je korting wilt bieden.
  • Wat voor korting je wilt doorvoeren. Denk aan 1 + 1 gratis of 10% korting op een productcategorie. 
  • De voorwaarden van jouw kortingsactie. Denk aan de geldigheid (wanneer deze start en afloopt), de hoogte van de korting etc. 
  • Waar je over je kortingen wilt communiceren.

2. Vergroot je bereik.

Verhoog het aantal aanmeldingen voor jouw nieuwsbrief of het aantal volgers van jouw social media kanalen. Zo spreek je een grotere groep aan met jouw marketingboodschap. Hoe je dat kunt doen? Plaats een Call To Action-button in je bestaande e-mail nieuwsbrief of social media posts met:

  • “Wees de eerste die van de deals af weet!”
  • “Wil je onze deals ook niet missen? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!”
  • “Exclusieve deals tijdens de feestperiode als member van onze nieuwsbrief!”

3. Promoot de kortingsacties onder jouw doelgroep.

Stimuleer jouw doelgroep door een gevoel van noodzaak te creëren bij het aankopen van je producten. Geef jouw klanten het gevoel dat ze de kortingsactie niet mogen missen en dat deze tijdelijk is. De kans is groter dat je hierdoor meer aankopen binnen zult krijgen. Gebruik in je communicatie één van de volgende tactieken:

  • Urgentie: “Maak je klaar!” of “Bereid je voor!”
  • Schaarste: “Je hebt maar 24 uur de tijd…” of “Zolang de voorraad strekt…”
  • Exclusiviteit: “Alleen voor onze members” of “Speciaal voor jou!”

Tijd over? Denk dan ook aan cross-selling! Cross-selling is het aanbieden van extra producten die past bij wat jouw klant heeft gekocht (of gaat kopen). Zo kun je jouw klanten een ultieme gift guide bieden voor de feestdagen. Je helpt ze hiermee met het kopen van cadeautjes voor hun familie en vrienden.

Handige kortingstips.

Nog een beetje inspiratieloos wat betreft kortingsacties? Ook daarvoor hebben we een lijstje voor je gemaakt:

  • Geef je klanten een geldbedrag (€) korting op een product(groep).
  • Geef je klanten een percentage (%) korting op een product(groep).
  • Laat je klanten zelf het product voor de korting kiezen.
  • Bied je klanten stapelkorting. Hoe meer ze bestellen, hoe meer korting zij krijgen.
  • Geef klanten na hun bestelling een kortingscode voor een volgende aankoop. Krijgen ze deze korting bij een aankoop tijdens Black Friday? Hoogstwaarschijnlijk gebruiken ze deze korting voor Cyber Monday of misschien wel voor hun kerstinkopen.
  • Start jouw acties en kortingen om 00.00 uur en beëindig deze precies 24 uur later. Je klanten moeten op deze manier snel een keuze maken. Je kunt ook jouw klanten het gehele weekend kortingen bieden, van Black Friday tot en met Cyber Monday. 
  • Je kunt jouw klanten ook op het laatste moment laten weten welke acties en kortingen voor jouw webshop zullen gelden. Zo moeten ze snel in actie komen. 
  • Bied je klanten gratis verzending.

Verkoop je op Bol.com of Amazon? Dan raden we jou zeker aan om mee te doen met Black Friday en Cyber Monday. Bol.com en Amazon communiceren veel over de kortingen tijdens Black Friday en Cyber Monday. Doe je mee met de kortingen dan kun je hier de vruchten van plukken. Kan geen kwaad toch?

Een optimaal verzendproces tijdens Black Friday en Cyber Monday.

Bied jij jouw klanten een geweldige shopervaring tijdens Black Friday en Cyber Monday? Dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk terugkeren. Zeker wanneer zij nog (meer) kerstinkopen moeten doen. Doe je klanten daarom een plezier en verwen ze een beetje! Denk daarbij niet alleen aan het geven van kortingen. Ook andere aspecten zijn van belang voor als het gaat om een goede shopervaring. We benoemen een aantal aspecten waar consumenten op letten tijdens het verzendproces en waar je rekening mee kunt houden:

  • Zijn de verzendkosten niet te hoog?
  • Hoe is de retourservice ingericht?
  • Biedt de webshop flexibele bezorgopties?
  • Hoe transparant ben je in jouw communicatie? Tijdens drukkere periodes kan een bestelling er langer over doen. Manage dan ook de verwachtingen van jouw klant!

Alles in huis voor de kortingsgekte?

Natuurlijk is het goed om te bedenken hoe je meedoet aan Black Friday en Cyber Monday. Zorg dan ook dat je er klaar voor bent! Denk bijvoorbeeld aan een goede voorraad van verpakkingen en verzendlabels

Meer weten?

We hopen je hiermee goed geïnformeerd te hebben over Black Friday en Cyber Monday. Heb je nog vragen? Dan kun je ons altijd contact met ons opnemen. We helpen je graag.